Communicatie training

Als leidinggevende, manager, projectleider, trainer of coach voer je professionele, zakelijke gesprekken, misschien wel je belangrijkste  activiteit. Is dit dan herkenbaar?

  • Hoe  komt het dat de samenwerking met die éne collega niet soepel loopt?
  • Waarom werk ik veel harder in gesprekken dan degene die tegenover me zit?
  • Hoe kan ik meer grip krijgen op gesprekken?
  • Hoe kan ik mijn standpunt krachtiger en steviger overbrengen?
  • Hoe kan ik mijn toegevoegde waarde aantonen zonder mezelf op te hoeven blazen?
  • Waarom komt het dat mijn boodschap vaak niet direct overkomt?
  • Hoe komt het dat ik steeds het gevoel heb, dat ik niet gehoord wordt?

Dan heb je hele menselijke vragen waar vele professionals mee worstelen.

Het voeren van een gesprek in contact met ander(en) is de basis voor een goede relaties en in een goede relatie is nagenoeg alles bespreekbaar. Dit klinkt misschien logisch en voor de hand liggend. Maar een goed gesprek is niet altijd vanzelfsprekend en waar heb je geleerd om een goed gesprek te voeren?

We zien hierdoor soms op tegen lastige gesprekken, waar we liever met een boog omheen lopen.  Maar eromheen lopen maakt meestal niet dat het op termijn beter gaat, het gesprek aangaan is enger, maar ook effectiever! Alleen moet je wel weten hoe je dat doet: contact maken en een goed gesprek voeren. En dat is niet het gesprek voeren vanuit een ‘machtspositie’.

Helaas is er niet één manier. Geen vast stramien of stappenplan. Want iedereen is anders. Maar ik geloof wel wat iedereen een goed gesprek kan voeren en het in zich heeft om echt contact te maken. En ik kan je leren hoe je dat doet.

Team coaching casual
inhoud-icon.png

Inhoud:

In overleg maak ik een groepsaanbod op maat, aansluitend bij de context van de organisatie. In de afgelopen jaren gaf ik al bedrijfstrainingen aan professionals in de volgende onderwerpen:

  • Slecht nieuws en toch een goed gesprek
  • Assertiviteits training, je eigen belang dienen met oog voor het belang van de ander
  • Beïnvloeden (zonder macht), vanuit gelijkwaardigheid leidinggeven
  • Feedback, een niveau dieper in aanspreken, uitspreken en feedback geven

 

In deze trainingen komen thema’s aan de orde als: wat is het doel van het gesprek, hoe weten we of er geluisterd wordt, wat doe je met de emotie van de ander en met die van jezelf, waarheid en werkelijkheid, op welke betrekkingsniveau vindt een gesprek plaats, hoe kun je het gesprek sturen?

resultaat-icon.png

Resultaat

In de training heb je geleerd om, voorheen voor jou lastige,  zakelijke gesprekken te voeren op een manier te voeren die bij jou past. In de training hebben we gekeken naar een manier die bij jou past en we hebben gekeken naar aspecten die aanvullend zijn op je wat al kan.

praktisch-icon.png

Praktisch:

Groepstrainingen zijn optimaal als de groepen groot genoeg zijn om te profiteren van elkaars kennis en klein genoeg zijn om ruimte te maken voor persoonlijke aandacht. Mijn ideale groepsgrootte is 8 personen, minimaal 6 en maximaal 10 personen. In overleg bepalen we dit definitief, want een en ander kan variëren afhankelijk van de doelstelling van de training.
Ook stellen we dan vast wat de omvang, aantal dagdelen, de training gaat krijgen en of we wel of niet met een trainingsacteur gaan werken.

Ik kan me voorstellen dat je je niet zomaar inschrijft voor een training bij iemand die je niet kent. Bel me gerust als je vragen hebt, of als je twijfelt of je bij mij op de juiste plek zit. Ik denk graag met je mee.

Klaas Otten Coaching    |    Singel 40, Lippenhuizen (Friesland)   |    mail@klaasottencoaching.nl    |     06 - 10 9 137 71